گیاهان زینتی

آشنایی با گل آرالیا ژاپنی

آرالیا گیاهی است مقاوم به تغییرات درجه حرارت، با نام علمی Aralia Japonica و نام انگلیسی False castor oil plant که متعلق به خانواده آرالیاسه (عشقه‌ها) می‌باشد. برگ‌ها به‌صورت پاپیتال و دارای هفت بریدگی عمیق، همیشه‌سبز روشن و براق و دارای رشد سریع است و نگهداری آن آسان و خوشبختانه خرید و مراقبت از آن، ارزان و همیشه در دسترس است. برگ‌های این گیاه نسبت به مواد براق‌کننده شیمیایی حساس‌اند. در اواسط تابستان گل‌های سفید ریز به‌صورت خوشه ظاهر می‌گردند و احتیاج به نور بیشتری دارد.

نیازها

نور: اگرچه مکان‌های پرنور را ترجیح می‌دهد ولی در محل‌های نیم‌سایه و نیم آفتاب نیز قابل نگهداری است.

دما: قابلیت تحمل زیادی دارد و در درجه حرارت صفر تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد به رشد خود ادامه می‌دهد.

آبیاری: خاک را در تابستان همیشه مرطوب نگه داشته و در این فصل هفته‌ای ۲ بار و در زمستان هفته‌ای یک‌بار به آبیاری نیازمند است. آبیاری و غبارپاشی را همیشه با آب ولرم انجام دهید. درجه حرارت چای سرد شده بهترین معرف دمای آب آبیاری و غبارپاشی است.

رطوبت: در تابستان هر روز و در زمستان دو بار در هفته احتیاج به غبارپاشی دارد. گیاه شدیداً رطوبت دوست است.

تغذیه: با کودهای مایع یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی هر ۱۴ روز یک‌بار تغذیه مصنوعی شود.

خاک مناسب: برای این گل خاک لیمونی بهترین گزینه است.

تعویض گلدان: هر سال با شروع فصل رشد گلدان را فقط با یک اندازه بزرگ‌تر تعویض کنید. گیاه دوست دارد که ریشه‌هایش به هم نزدیک باشند. بنابراین استفاده از گلدان خیلی بزرگ‌تر توصیه نمی‌گردد. درصورتی‌که شاخه بزرگ با فاصله برگ‌های زیادی داشته باشد و بعد از انتقال شکسته شود محل شکستگی را با گرد گوگرد ضدعفونی کنید تا از ورود عوامل بیماری‌زا جلوگیری شود.

پاک کردن برگ‌ها: برگ‌ها به اندازه کافی بزرگ هستند که بتوان آن‌ها با اسفنج نرم یا پارچه مرطوب تمیز کرد. به‌هیچ‌وجه از مواد شیمیایی براق‌کننده استفاده نکنید. درصورتی‌که خیلی راغب به انجام و استعمال مواد براق‌کننده بودید هر ۶ تا ۷ هفته یک بار اقدام کنید.

تکثیر: تکثیر این گل از طریق بذر و ریشه‌دار نمودن قلمه در بهار میسر است.

علائم و بیماری‌ها

گیاه خود را انداخته است و ظاهر پژمرده‌ای گرفته است: آبیاری زیاد از اندازه و خاک گلدان باتلاقی شده است. اجازه دهید سطح خاک بین دو آبیاری خشک شود سپس آبیاری کنید. ته گلدان با آب زیرگلدانی در تماس نباشد. زهکش را نیز بازدید کنید.

ساقه دراز، گیاه بزرگ و فاصله دو برگ از هم زیاد شده است: هوا به‌شدت گرم است. گیاه را از این محل گرم به محل خنک‌تری انتقال دهید که مملو از اکسیژن است. غبار پاشی با آب ولرم و سبک فراموش نشود.

برگ‌های جوان رنگ تیره به خود می‌گیرند: یخ‌زدگی عامل آن است و گیاه در هنگام شب، پشت پنجره و یا در تماس با شیشه بوده است. برگ‌های صدمه‌دیده را حذف کنید و گلدان را به محل گرم‌تری منتقل نمایید.

برگ‌های رنگ‌پریده شده‌اند: کمبود مواد غذایی خاک می‌تواند عامل آن باشد. هر دو هفته یک‌بار طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

برگ‌ها به سمت پایین خم می‌شوند: هوا گرم و خشک است و نیاز است غبارپاشی ذکرشده در توضیحات بالا در فصول تابستان و زمستان انجام گیرد.

برگ‌ها خیلی به سمت پایین خم شده و در حال سقوط به زمین هستند: گیاه به‌شدت تشنه است. گلدان را به مدت ۵ دقیقه درون تشت پر از آب قرار دهید و غبارپاشی روزانه در تابستان فراموش نشود.

لکه‌های سوخته روی برگ‌ها مشاهده می‌شوند: غلت آب غبارپاشی در آفتاب است. زمان غبارپاشی را به صبح زود و یا عصر انتقال دهید و اجازه ندهید برگ‌ها به شیشه داغ پنجره در تماس باشند.

با انجام تغذیه مصنوعی همچنان تعداد برگ‌های جوان کم است: گلدان بسیار بزرگ است. گیاه به‌جای تولید برگ به حجم ریشه‌های خود افزوده است. پس از دو سال گلدان جدید را تنها یک درجه بزرگ‌تر انتخاب کنید.

برگ‌ها بدشکل و چسبناک و حشرات سبزرنگی روی آن وجود دارند: هفته‌ای یک‌بار سم حشره‌کش نفوذی طبق دستور گیاه‌پزشک اعمال کنید تا علائم برطرف شود.

برگ‌ها زردرنگ و سطح زیرین آن‌ها پر از تارهای عنکبوتی شکل است: این علائم ناشی از حمله کنه‌های قرمز ریز است. با سم کنه‌کش هر چهارده روز یک‌بار طبق دستور عمل کنید. غبارپاشی در کاهش جمعیت آفات مؤثر است.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga