گیاهان زینتی

آشنایی با گیاه آگلونما (نخ درخشان)

نام فارسی اصیل: نخشید، نخ درخشان (نخ + شید = درخشان) اشاره به نام لاتین آن دارد.

نام فارسی رایج: آگلونما

نام انگلیسی: Chinese evergreen

نام علمی: Aglaonema Treubii یا Aglaonema commutatum

آگلونما گیاه مناسبی برای اداره‌جات، دفاتر خدماتی، بانک‌ها، منازل، و کلیه نقاط تاریک و شرایط سخت است. آگلونما گیاهی است از خانواده آراسه یا شیپوریان است که به علت وضع برگ‌ها و انبوه بودن آن‌ها در اتاق‌های کوچک جلوه بیشتری دارد. مخصوصاً اگر در گلدان‌های گرد و دایره‌ای کاشته شود. ساقه‌های کوتاه و برگ‌های بیرون آمده از غلاف، نیزه‌ای شکل و خم‌شده به‌طرف پائین با طول ۱۲-۱۵ سانتیمتر مقاومت خوبی در برابر سایه و خشکی دارند. کاشت مخلوط این گیاه آپارتمانی با گیاهان مختلف در داخل یک گلدان مقایسه جالبی در شکل برگ‌ها ایجاد خواهد کرد. در برابر نور کم مقاومت خوبی دارند.

آگلونما دارای رنگ‌ها و واریته های گوناگونی ست که درازی برگ‌هایشان به ۱۵ تا ۲۵ سانتی‌متر و پهنای آن‌ها به ۳ تا ۷ سانتی‌متر نیز می‌رسد. به گفته ناسا (سازمان فضایی آمریکا) آگلونما یکی از بهترین و قدرتمندترین گیاهان برای پاک‌سازی هوای آلوده داخل منزل از سم‌هایی مانند بنزن و فرمالدهیدها است. آگلونما ممکن است در تابستان به گل‌دهی برسد و پس از آن میوه‌های کوچکی خواهد داد که سمی هستند. توجه داشته باشید که شیره و میوه این گیاه سمی هستند و ممکن است باعث حساسیت پوستی شوند.

نیازها

نور: اتاق‌های قسمت شمالی ساختمان بهترین شرایط نوری این گیاه را تأمین می‌نماید. تحمل نور مستقیم آفتاب را ندارد.

دما: بهترین درجه حرارت در زمستان ۱۵ درجه سانتی‌گراد که قدرت تحمل ۱۰ درجه را نیز دارد و در تابستان درجه حرارت مطلوب ۲۴ درجه است.

آبیاری: با خشک شدن خاک در زمستان کمی خزان کرده و باید آبیاری را به هفته‌ای یک‌بار کاهش داد. زهکش گلدان باید مناسب باشد.

رطوبت: در تابستان هفته‌ای دو بار احتیاج به غبارپاشی با آبفشان دارد. رطوبت اتاق در زمستان برای این گیاه آپارتمانی کافی است.

تغذیه: در فصل رشد در بهار و تابستان هر دو هفته یک‌بار تغذیه مصنوعی با کودهای قابل‌حل در آب مخصوص گیاهان زینتی لازم است.

خاک مناسب: خاک‌برگ بهترین محیط رشد برای آن است.

تعویض گلدان‌ها: به علت متراکم شدن ریشه‌ها و کم شدن جا برای رشد ریشه و سفت شدن خاک‌ها در بهار هر سال تعویض گلدان با یک درجه بزرگ‌تر لازم است.

تمیز نمودن برگ‌ها: پاک کردن برگ‌ها با پارچه نرم و یا اسفنج مرطوب کافی است. از مواد براق‌کننده شیمیایی که روزنه برگ‌ها را مسدود می‌کند خودداری نمایید.

تکثیر: هر جوانه‌ای که در بهار از خاک خارج شده و دارای تعدادی ریشه است می‌تواند گیاه جدیدی را در گلدان دیگر برای شما تولید نماید.

مواظبت از برگ‌ها: اگر برگ‌ها خیلی آویزان بودند، برگ‌ها را دسته کرده و برای چند روز درون روزنامه بپیچید.

غبارپاشی: با آبفشان در تابستان در شاداب‌تر کردن گیاه مؤثر است. این عمل را در آفتاب انجام ندهید.

از مواد براق‌کننده شیمیایی که باعث مسدود شدن روزنه برگ‌ها می‌شوند حتی‌الامکان استفاده نکنید.

بیماری‌ها و عوارض

برگ‌ها در امتداد رگبرگ‌ها زرد شده و لکه‌های قهوه‌ای در زیر آن‌ها ظاهر گردیده‌اند: حشره آفت باعث این عارضه است. گیاه را هر دو هفته یک‌بار با سم نفوذی طبق دستور سم‌پاشی نمایید تا علائم برطرف گردند.

زخم‌های سفید پنبه‌ای شکل در زیر برگ‌ها و قاعده آن‌ها تشکیل شده است: حشره آفت بخصوصی باعث ظهور این علائم است. برگ‌ها را با یک سم حشره‌کش نفوذی هر ۱۴ روز یک‌بار طبق دستور سم‌پاشی نمایید تا علائم از بین برود.

برگ‌ها زرد می‌شوند: آبیاری زیاده از حد و هوای سرد عامل آن است. آبیاری را کم کنید و گلدان‌ها را به محل گرم‌تری انتقال دهید.

برگ‌های جدید ریز و کمرنگ هستند: ریشه‌ها را امتحان کنید. اگر متراکم هستند تعویض گلدان لازم است وگرنه احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد. زمان بین دو تغذیه را به ده روز کاهش دهید. ولی اندازه و مقدار آن را زیادتر نکنید.

لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها ظاهر شده‌اند: هوای محیط آلوده به دود نفت یا گاز آشپزخانه است. محل گلدان را عوض نموده و برگ‌های آلوده را حذف کنید. واریته ای از این گیاه آپارتمانی با نقاط سبز در متن نقره‌ای در برگ بهترین گیاه برای کاشت در آب است. گل‌های ریز و زرد و یا سفید با میوه‌های ریز حبه‌ای شکل جلوه‌ای خاص به آن بخشیده است.

برگ‌ها در تابستان می‌پیچند و خشک می‌شوند: هوا خیلی گرم و خشک است. گلدان را به محل خنک‌تری منتقل کنید و آبیاری را افزایش دهید.

گیاه خود را انداخته است: هوا خیلی سرد است و یا کمبود آب وجود دارد، گیاه را به محل گرم‌تری ببرید و یا آن را آبیاری کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga