گیاهان زینتی

آشنایی با گل آنتوریوم (گلدم)

نام فارسی اصیل: گلدُم (اشاره به گل دم‌روباهی شکل آن دارد)

فارسی رایج: آنتوریوم

نام انگلیسی: Wax flower

نام علمی: Anthurium andreanum

خانواده: شیپوری (Araceae)

آنتوریوم گیاهی است بومی گواتمالا و کوشاریکا که ارتفاع آن به بیش از ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر می‌رسد. دارای برگ‌های کمی پهن، سبز تیره و به طول بیش از ۱۸ سانتیمتر است. گل‌ها با اسپات قرمز، صورتی، زرد و یا سفید می‌باشد. در ضمن در اواخر بهار یا فصل تابستان گل‌ها ظاهر می‌شوند که از وسط اسپات گل‌آذین سنبله‌ای بیرون می‌آید که زرد یا قرمزرنگ است. ماندگاری این گل‌ها بین ۲ تا ۳ ماه هست. گلی زیبا از خانواده اراسه، برگ‌های مخملی و زیبای آن در گل‌آرایی جایگاه ویژه‌ای دارد. صفحه رنگی که به‌عنوان گل جلب نظر می‌کند. در حقیقت براکته های رنگی و براقی است که گل دم‌روباهی شکل در انتهای آن قرار دارد. مزیت این گل در گل‌آرایی ناشی از دمگل بسیار بلند و طول عمر زیاد گل بریده آن است. از مزایایی دیگر این گیاه طولانی بودن دوران گل‌دهی است که به حدود ۳ ماه می‌رسد. هوای گرم و مرطوب و خاک سبک از نیازهای اساسی این گیاه زینتی است. در گل‌آرایی به سبک ژاپنی مورداستفاده فراوان دارد.

نیازها

نور: گیاه از تابش مستقیم آفتاب رنج می‌برد. بهترین نور برای آن نور غیرمستقیم کنار پنجره است.

دما: تأمین درجه حرارت ۲۱ درجه سانتی‌گرادی در تمام طول سال برای این گیاه مطلوب است. حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۶ درجه است. قبل از ظهور گل‌ها در بهار حدود ۶ هفته در زمستان به آن سرما بدهید (با درجه حرارت ۱۶ درجه‌ای). در صورت وجود هوای گرم و خشک رشد متوقف می‌شود.

آبیاری: در بهار و تابستان بین دو آبیاری خاک خشک شود. آبیاری در زمستان هفته‌ای یک‌بار کافی است.

رطوبت: به رطوبت زیادی نیاز ندارد. در بهار و تابستان هر روز غبارپاشی کنید. در زمستان هفته‌ای دو بار کافی است. با ریختن آب در زیرگلدانی سنگریزه دار رطوبت دائمی و پایدار ایجاد کنید. مواظب باشید ته گلدان با آب در ارتباط نباشد.

تغذیه: کمبود عناصر غذایی در خاک را با تغذیه مصنوعی هر دو هفته یک‌بار با کودهای مخصوص آنتوریوم طبق دستور فروشنده یا سازنده جبران کنید.

خاک مناسب: بهترین خاک برای رشد ریشه ترکیب خاک ارکیده با خاک بنفشه است.

تعویض گلدان‌ها: پس از اتمام دوران گل‌دهی در زمستان اقدام به تعویض گلدان‌ها نمایید. دقت کنید که درهرحال گلدان باید دارای زه کش مناسب باشد.

تمیز کردن برگ‌ها: برای تمیز نمودن برگ‌ها از پارچه یا اسفنج مرطوب استفاده کنید. در صورت نیاز به مواد براق‌کننده شیمیایی فقط هر ماه یک‌بار استفاده کنید.

تکثیر: از طریق کاشت بذر و تقسیم بوته‌ای در سال‌های آینده.

گلدهی: هرچه این گیاه بیشتر به سمت پاجوش‌دهی رود، کمتر گل می‌دهد. سعی کنید به‌طور مرتب پاجوش‌ها را از گیاه جدا کنید و از همه مهم‌تر سه گرم آهن را با یک قرص ال دی ترکیب کرده، توی یک لیتر آب حل و ماهی یک‌بار به گیاه بدهید تا همیشه گل داشته باشد.

درصورتی‌که شرایط محیطی مانند نور، درجه حرارت و رطوبت برای ای گیاه مساعد باشد زیبایی آن به حدی است که در نگاه اول با گل مصنوعی اشتباه گرفته می‌شود.

عوارض و درمان آنتوریوم

برگ‌های جدید ریز، رنگ‌پریده و گل‌ها ظاهر نمی‌شوند: خاک خیلی فقیر است و احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد. طبق دستور تغذیه عمل کنید.

گل‌ها ظاهر نمی‌شوند: نور کافی نیست. گیاه را به محل پرنورتری منتقل نموده و مواظب اشعه مستقیم آفتاب باشید. این عارضه ممکن است مربوط به آبیاری زیاد از اندازه باشد در زمستان هفته‌ای یک‌بار آبیاری کافی است.

لکه قهوه‌ای روی برگ‌ها مشاهده می‌شود: عارضه مربوط به حمله قارچ است. با محلول قارچ‌کش نفوذی گیاه را طبق دستور سم‌پاشی نمایید. درصورتی‌که برگ‌ها خیلی صدمه دیده‌اند آن‌ها را حذف کنید.

برگ‌ها بر پشت اما گل‌ها ظاهر نمی‌شوند: خاک از مواد غذایی خیلی غنی است. گلدان‌ها را در زمستان تعویض و خاک مناسب را انتخاب کنید.

در زمستان برگ‌ها زرد و به‌طرف پایین می‌پیچند: هوا سرد و مرطوب است. گلدان‌ها را به محل گرم‌تری منتقل نموده و در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود. سپس آبیاری کنید. اگر برگ‌ها درحالی‌که سبز هستند می‌پیچند هوا سرد و خشک است. گیاه را به محل گرم‌تری منتقل نموده و آبیاری کنید.

برگ‌ها نازک، کم آب و زردرنگ به نظر می‌رسند: گیاه خیلی تشنه است. فوراً آبیاری کنید. سطح خاک را همیشه مرطوب نگه‌دارید.

برگ‌ها سیاه می‌شوند: هوا خیلی سرد است. امکان دارد که برگ‌ها در زمستان با شیشه سرد در تماس بوده‌اند. شرایط را مساعد کنید.

زخم‌های سفید پنبه‌ای شکل در سطح زیرین برگ‌ها و قاعده آن‌ها تشکیل شده‌اند: حشره افت عامل آن است. با پنبه آغشته به سم زخم‌ها را خیس کنید و هر دو هفته یک‌بار با سم حشره‌کش نفوذی طبق دستور گیاه را سم‌پاشی کنید تا علائم برطرف گردند.

حشرات ریزی در اطراف گیاه در حال پروازند: با سم حشره‌کش موجود در بازار گیاه را هفته‌ای یک‌بار سم‌پاشی کنید تا حشرات از بین بروند.

برگ‌ها براق بودن خود را از دست داده‌اند: هوا خیلی خشک است. غبار پاشی روزانه را در بهار و تابستان با آب سبک ولرم فراموش نکنید.

سطح برگ‌ها مملو از تارعنکبوت است: عامل آن کنه ریز قرمز است. با پارچه یا اسفنج مرطوب برگ‌ها را تمیز نموده و با سم کنه‌کش طبق دستور سم‌پاشی کنید تا علائم برطرف گردد. تأمین رطوبت در کاهش افت مؤثر است.

برگ‌ها مریض و شکافدار هستند: عامل آن صدمات فیزیکی است. گیاه را از محل پرتردد دور و برگ‌های آسیب‌دیده را از قاعده قطع کنید.

دیسک‌های قهوه‌ای در پشت برگ‌ها ظاهر شده‌اند: برگ‌ها را با سم حشره‌کش سم‌پاشی کنید و پس از ۴۸ ساعت با پارچه مرطوب و نرم دیسک‌ها را بردارید.

برگ‌ها سیاه می‌شوند و می‌ریزند: اگر لبه گل‌ها سیاه شده و سپس پخش شود، به خاطر کمبود کلسیم ناشی از کمبود رطوبت است. اگر لکه‌های سیاه وسط گل ایجاد شده و بعد زیاد شوند به خاطر قارچ آنتراکنوز می‌باشد و باید با بنومیل سم‌پاشی کرد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga