گیاهان زینتی

تأثیر نور مصنوعی بر روی رشد بنفشه آفریقایی

فاکتورهای مختلف نور از جمله دوره نوری، شدت نور و طول موج‌های مختلف نوری برای هر گیاهی منحصربه‌فرد است. گیاهان مختلف به دوره‌های نوری مختلف واکنش‌های مختلفی نشان می‌دهند. استفاده از نور مصنوعی سبب می‌شود که شما محدود به کنار پنجره برای نورگیری نباشید و بتوانید از همه قسمت‌های خانه ازجمله کتابخانه و آشپزخانه و حتی نواحی که به نسبت نور کمتری دارند استفاده کنید. امتیاز دیگر استفاده از نور مصنوعی این است که زمان نوردهی متناسب با سلیقه و نظر شما تعیین می‌شود، می‌تواند روز و یا شب باشد.

طیف نوری طبیعی شامل قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش است. این امواج نوری یا توسط گیاهان بازتاب شده و یا جذب می‌شوند.

 استفاده از لامپ‌های رشته‌ای

استفاده از لامپ‌های رشته‌ای که اغلب در خانه‌ها استفاده می‌شد ازآنجاکه حرارت زیادی تولید می‌کنند و طیف نوری مناسبی برای پرورش بنفشه آفریقایی ندارند توصیه نمی‌شوند. از لامپ‌های کم‌مصرف و زیرکابینتی درصورتی‌که منبع نوری مناسبی در دسترس نباشد می‌توان استفاده کرد. این لامپ‌ها حرارت زیادی تولید نمی‌کنند ولی طیف نوری مناسبی هم برای پرورش بنفشه آفریقایی ندارند.

لامپ فلورسنت یا همان لامپ مهتابی

نوعی لامپ تخلیه الکتریکی گازی است که از خود پرتو فرابنفش ساطع می‌کند. استفاده از یک لامپ فلورسنت لوله‌ای آفتابی و یک لامپ فلورسنت لوله‌ای مهتابی که به فاصله ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متری به‌طور موازی با یکدیگر نصب شده باشند تأثیر خوبی در رشد بنفشه آفریقایی دارد. تولید گرما و کاهش میزان نور تولیدی به‌مرور زمان از معایب این دسته از لامپ‌ها به‌حساب می‌آیند.

لامپ‌های SMD و LED

انواع دیگر از منابع نوری هستند که اخیراً وارد بازار شده‌اند. این لامپ‌ها کم‌مصرف بوده و حرارت کمی تولید می‌کنند و نسبتاً عمر خوبی دارند و شدت نورشان یکنواخت است. انواع مختلفی دارند که برخی از آن‌ها مناسب پرورش گیاه است. اس ام دی هایی که به‌تازگی وارد بازار شده‌اند و مصرف کمتر، نور بیشتر، عمر بالاتری دارند و برای بنفشه آفریقایی مناسب‌اند.

برای رشد مناسب بنفشه آفریقایی، لامپ می‌بایست به مدت ۸ تا ۱۴ ساعت و در مورد برخی از گونه‌ها تا ۱۶ ساعت روشن باشد. بنفشه آفریقایی که زیر نور مصنوعی پرورش می‌یابد می‌بایست حداقل ۸ ساعت در شبانه‌روز در تاریکی کامل قرار گیرد. چرا که برخی فرایندهای بیوشیمیایی گیاه در تاریکی و بعضی فعل و انفعالات در روشنایی انجام می‌شود که این دو مکمل یکدیگرند.

اگر گیاه نزدیک به منبع نور باشد، برگ‌ها به‌طرف پایین گلدان متمایل می‌شوند و رنگ سبزشان کم‌رنگ می‌شود و تاج آن‌ها ضخیم و سفت می‌گردد و برگ‌های ابلق به‌طور یکدست سبز می‌شوند و برعکس اگر نور کافی نباشد دم برگ‌ها بلند شده و برگ‌ها به سمت بالا و منبع نور کشیده می‌شوند و رشد گیاه کند می‌شود. در نور مناسب برگ‌ها در بیشتر گونه‌ها به‌طور افقی قرار می‌گیرند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga