صیفی جات

دلایل اصلی ریزش گل ها و بار ندادن گوجه فرنگی

مهم‌ترین عامل گل‌ریزی و بار ندادن در گوجه فرنگی پوسیدگی گلوگاه است، این بیماری ناشی از کمبود کلسیم است و درصورتی‌که میوه‌ای بروی بوته وجود داشته باشد ته میوه صاف و قهوه‌ای شده کم‌کم سیاه می‌شود. علائم پوسیدگی گلگاه زردی محل اتصال گل به خوشه و ریختن گل از همین محل می‌باشد. این بیماری به‌آرامی اتفاق می‌افتد و به‌محض وقوع پوسیدگی و تشخیص آن باید اقدام به تغذیه برگی با کلسیم نماییم در غیر این صورت گل‌ریزی شدت یافته خسارت جبران‌ناپذیری وارد می‌شود.

بالا بودن ph ,EC آب یا خاک

درصورتی‌که آب یا خاک شما دارای خاصیت بازی و یا شوری بالایی باشند گل‌ریزی دیده می‌شود.

شوری خاک: در شرایطی که EC خاک بالا باشد با آب‌شور کردن می‌توانیم این مشکل را برطرف نماییم.

شوری آب: درصورتی‌که آب مصرفی دارای EC بالا باشد فقط با استفاده از دستگاه آب شیرین کن می‌توان مشکل را حل کرد و با توجه به هزینه بالا می تونیم بگوییم در صورت شور بودن آب هیچ راه‌حلی وجود ندارد.

بالا بودن میزان PH آب

درصورتی‌که آب دارای PH بالایی باشد می‌توانیم با استفاده از اسید PH را تنظیم کنیم که این امر هم هزینه بالایی دربر داشته و مقرون به‌صرفه نیست.

مسمومیت‌ها: مسمومیت‌های ناشی از محلول‌پاشی و یا تغذیه ریشه‌ای با دز بالا و یا سم‌پاشی برگی و ریشه‌ای با دز بالا هم می‌تواند باعث ریزش گل گوجه فرنگی شود. مسمومیت ناشی را می‌توان با بالا بردن رطوبت نسبی و آبیاری، کاهش دما (تا ۲ درجه) و توقف تغذیه (و سم‌پاشی) برطرف کرد.

کمبودها: کمبود عناصر غذایی خاصه کمبود آهن، بر و پتاسیم نیز در موارد معدودی باعث گل‌ریزی در گوجه فرنگی می‌شود (البته کمبود کلسیم که باعث بروز پوسیدگی گلوگاه می‌شود).

حشرات

حشراتی مانند مگس سفید (Aleyrodidae) نیز در موارد معدودی باعث گل‌ریزی در گوجه فرنگی می‌شوند که می‌توان از مبارزه‌های بیولوژیک و سم‌پاشی‌های آگاهانه با این حشره مبارزه کرد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga