حشراتحشرات و آفات

شناسایی و کنترل مگس سفید

عسلک پنبه (Bemisia tabaci) و سفید بالک گلخانه (Trialeurodes vaporariorum) دو گونه از مگس سفید هستند که به بسیاری از محصولات هجوم می‌برند. تفاوت مورفولوژیکی اصلی میان این دو در محل قرارگیری بال‌هاست. بال‌های عسلک پنبه به بدنش متصل است و بال‌های سفید بالک گلخانه‌ای مماس با سطح برگ قرار دارد. افزون بر این، حشره بالغ و شفیره‌ی سفید بالک نسبت به عسلک پنبه معمولاً مقدار بیشتری پودر مومی دارد.

مگس سفید چیست؟

مگس سفید در زمره‌ی حشرات نیم‌بال پوش و متعلق به خانواده‌ی سفید بالکان است. این آفت‌ها آسیب‌های جدی به محصولات وارد می‌کنند سبب از بین رفتن‌شان می‌شوند.

چه چیزی به چشم می‌خورد؟

لکه‌های رنگ‌و‌رو رفته در بخش‌هایی از برگ، در هر کجا که حشرات از آن تغذیه کرده باشند.

چه‌کار از دست شما برمی‌آید؟

یکی از اهداف اصلی موقع کنترل جمعیت مگس سفید محافظت از محصولات در برابر آلودگی به ویروسی است که ممکن است این حشرات ناقل آن باشند.

چرخه‌ی زیستی مگس سفید

چرخه‌ی کامل زندگی مگس سفید، بسته به شرایط آب و هوایی، بالاخص دما، بین ۱۵ الی ۴۰ روز است؛ به این دلیل که تخم‌ها در دماهای بالاتر سریع‌تر به بار می‌نشینند. به‌طور معمول آفت مذکور زیر برگ‌ها تخم‌گذاری می‌کند که در این حالت تخم‌ها به برگ چسبیده‌اند.

علائم آفت مگس سفید

مگس سفید با تغذیه از گیاه مستقیماً به آن آسیب می‌زند. مکیدن شیره‌ی گیاه سبب بروز لکه‌های رنگ‌و‌رو رفته‌ای در بخش‌هایی از برگ که آفت از آنجا تغذیه کرده است می‌شود. به‌علاوه ضمن مکیدن شیره‌ی گیاه، درون آبکش‌ها مواد سمی ترشح می‌کنند که در کل گیاه پخش می‌شود. این ماده باعث به هم خوردن تعادل متابولیسم گیاه و ضعف عمومی، کلروز و تغییر شکل گل‌ها و میوه‌ها می‌شود. در مورد آسیب غیرمستقیم نیز باید عرض کنیم ملاس‌هایی که نوزادان مگس سفید از خود دفع می‌کنند سبب رشد قارچ‌هایی نظیر کپک دوده‌ای (Capnodium sp) روی برگ‌ها می‌شود. این کپک‌ها لایه‌ای روی برگ تشکیل می‌دهند و از ظرفیت فتوسنتزی گیاه می‌کاهند. با وجود این جدی‌ترین آسیبی که مگس سفید می‌تواند برای محصولات در برداشته باشد انتقال ویروس‌هاست.

نحوه‌ی پیشگیری از آفت مگس سفید

یکی از اهداف مهم در کنترل جمعیت مگس سفید این است که نگذاشت محصولات به ویروس‌هایی مبتلا شوند که احتمالاً آفت مذکور ناقل آن‌هاست. به همین خاطر مهم است که هر نوع علف یا باقی‌مانده‌ی سایر گیاهان در نزدیکی محصولات از بین برده شوند، زیرا ممکن است به محلی برای زندگی مگس سفید تبدیل شوند. همچنین، اگر مگس سفید از علفی تغذیه کند که حاوی ویروس باشد و سپس به محصولات شما هجوم آورد، ویروس به‌سادگی پخش می‌شود. استفاده از موانع حفاظتی مثل تور و پوشش یا اسپری برای جلوگیری از مگس سفید نیز گزینه‌های مناسبی برای جلوگیری از آلودگی‌ها به شمار می‌روند.

راه‌کارهایی برای کنترل آفت مگس سفید

می‌توانید از طیفی از حشرات و انگل‌های حشره‌خوار و بعضی از قارچ‌های بیمار‌گر حشرات برای کنترل مگس سفید استفاده کنید. اغلب شکارچیان این آفت از تخم‌ها و نوزادانش تغذیه می‌کنند. کفشدوزک سیاه (Delphastus catalinae) از این دسته است. لاروهای بال‌توریان سبز و برخی از ساس‌های تخت‌خواب نیز در شمار بعضی از کنترل‌کننده‌های طبیعی این آفت هستند. زنبورهای کوچک از خانواده‌ی آفیلینیده انگل لاروهای مگس سفید شناخته می‌شوند. این زنبور تخم‌هایش را درون لارو مگس سفید می‌گذارد که با خوردن میزبان، به مرحله‌ی بزرگ‌سالی می‌رسند. همچنین برای کنترل مگس سفید می‌توان روی گیاهان اسپری کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga