کشاورزی

احیای گیاهان دچار تنش خشکی شده

مقادیر نامناسب آب می‌تواند گیاهان را تحت تأثیر قرار دهد و مشکلات زیادی ایجاد کند. معمولاً قدیمی‌ترین برگ‌ها اولین‌ها هستند که علائم، زرد شدن، خشک شدن و ریزش گیاه را نشان می‌دهند. در دوره‌های طولانی مدت خشک‌سالی، شاخه‌های بزرگ و کوچک درختان و درختچه‌ها می‌توانند دچار پس مرگ شوند. حتی ممکن است در اثر خشک‌سالی ریشه‌ها هم آسیب ببینند که عموماً منجر به مرگ نهایی گیاه می‌شود.

البته هر چه خشک‌سالی بیشتر طول بکشد، آسیب بیشتری به گیاهان وارد می‌شود. خشک‌سالی در شروع فصل رشد می‌تواند بیشترین آسیب را به وجود آورد زیرا گیاهان به‌طور فعال در حال رشد هستند و خود را برای تابستان آماده می‌کنند.

وقتی خشک‌سالی و محدودیت‌های آب فرامی‌رسد، تمام کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که منتظر بمانیم. امیدوارم گیاهان ما از قبل سالم، نیرومند و لاشبرگ باشند. وقتی خشک‌سالی به پایان رسید، زمان آن رسیده که به خسارت واردشده دسترسی پیدا کنیم و این مراحل را انجام دهیم تا گیاهانمان را روی فرم برگردانیم.

از آبیاری بیش‌ازحد خودداری کنید

مطمئناً ما می‌خواهیم آبیاری منظم گیاهان خود را از سر بگیریم. وسوسه‌انگیز است که بخواهیم گیاهانی را که دارای تنش خشکی هستند، به همان اندازه آب بدهیم که بتوانند تحمل کنند، اما بیش‌ازحد هم ممکن است. شما می‌خواهید گیاهان خود را به‌سلامت برگردانید. خاک را مرطوب نگه‌دارید، اما خیس نباشد. ریشه‌ها به‌اندازه‌ای که به آب نیاز دارند به اکسیژن هم نیاز دارند و خیس نگه‌داشتن خاک باعث خفگی و مرگ ریشه‌ها بر اثر نرسیدن اکسیژن می‌شود و استرس بیشتری به دنبال دارد. در مورد باران بیش‌ازحد کار خاصی نمی‌توانیم انجام دهیم، اما می‌توانیم شیلنگ و آبپاش را کنترل کنیم. بیشتر گیاهان به ۱ اینچ آب در هفته یا حدود ۱ گالن در هر فوت مربع احتیاج دارند. اگر گیاهان در حال رشد در خاک شنی آبگذر هستند که اخیراً کاشته شده‌اند و دارای سیستم ریشه‌ای مستقر نبوده و یا دارای ریشه‌های آسیب‌دیده‌ای هستند، لازم است که هفته‌ای چند بار به آن‌ها آب داده شود تا مطمئن شوید که آب کافی را مصرف می‌کنند.

هرس کردن گیاهان

در طول خشک‌سالی طولانی، گاهی اوقات می‌توان به هرس گیاهان سالم در حدود ۱/۳، کمک کرد تا نیاز گیاه به آب کمتر شود. از قضاوت خود استفاده کنید که کدام گیاهان به این کمک اضافی احتیاج دارند و از هرس کردن درختان و درختچه‌ها خودداری کنید. آن‌ها نیاز به سایبان خود دارند تا از داغ شدن و سوختن جلوگیری شود و هرس آن‌ها باعث تنش بیشتر می‌شود. پس از خشک‌سالی، اگر بالای گیاهان شما دچار قهوه‌ای شدن شدید و پس مرگ شدید شده است، پیش بروید و آن‌ها را در حدود ۶ اینچ از زمین هرس کنید. در بسیاری از موارد، رشد جدیدی را خواهید دید که از ابتدا در پایه گیاه شروع می‌شود. به نظر می‌رسد که گیاهان می‌دانند که چه موقع تهدید می‌شوند و نیاز به تجدید نیرو دارند. شاخه‌های مرده یا در حال مرگ را جدا کنید. آن‌ها بهبود نمی‌یابند و مکان‌های مخفی خوبی برای آفات و نقاط ورود برای بیماری‌ها هستند.

از کود با احتیاط استفاده کنید

در طول خشک‌سالی کود ندهید. بدون آب کافی، کود یا تلف می‌شود و یا باعث تنش بیشتری می‌شود. پس از پایان خشک‌سالی، کود آهسته آزاد بهترین گزینه است. این در صورت احیای گیاه در دسترس خواهد بود و به سهولت در تقویت آن کمک می‌کند. یکی از آن‌ها را با درصد فسفر بالا به‌جای یکی با نیتروژن بالا انتخاب کنید. فسفر به ترمیم سیستم ریشه کمک می‌کند، درحالی‌که نیتروژن رشد سریع برگ را که می‌تواند مشکلات را به وجود آورد، ترغیب می‌کند. کودهای مصنوعی که حاوی نمک هستند بدترین گزینه پس از خشک‌سالی هستند و باید در هنگام خشک‌سالی از مصرف آن‌ها به‌طور کامل اجتناب کرد. نمک موجود در خاک می‌تواند به ریشه گیاه صدمه بزند و آسیب خشک‌سالی را تشدید کند.

مشکلات ثانویه را زودتر از موعد متوجه شوید

گیاهان تحت تأثیر خشک‌سالی اهداف آفات و بیماری‌ها هستند که باعث تضعیف بیشتر گیاهان شما می‌شود. درحالی‌که باید در طول فصل مراقب مشکلات باشیم، در هنگام خشک‌سالی خصوصاً به‌شدت مراقب باشیم. مشکلات را در ابتدا متوجه شوید. در بعضی موارد، ممکن است لازم باشد که هرس کردن را انجام دهید و شاید حتی گیاه را به‌طور کامل از بین ببرید.

تجدید کردن مالچ

هنگامی‌که گیاهان شما به‌خوبی سیراب و احتمالاً تغذیه شده‌اند، حتماً یک لایه مالچ ۳ تا ۴ اینچی در اطراف خط قطره‌ای داشته باشید. مالچ‌های آلی در طول فصل رشد تجزیه و در اواسط تابستان، تقریباً ناپدید می‌شوند. با جایگزین کردن مالچ در اسرع وقت، ریشه‌های تنش زده را خنک و مرطوب نگه‌دارید.

پیشگیری از آسیب‌های خشک‌سالی

گیاهان مقاوم در برابر خشکی: برخی از گیاهان بهتر از سایرین خشک‌سالی را اداره می‌کنند. گیاهان مقاوم در برابر خشکی را انتخاب کنید و یک باغ صحرایی (زریک) با نیاز کمتری به آب ایجاد کنید. اگر حتماً گیاهانی دارید که نیاز به آب زیادی دارند، آن‌ها را با هم گروه کنید تا بتوانید فقط در آن منطقه کوچک آبیاری کنید.

ماده آلی: به‌طور مداوم کمپوست و سایر مواد آلی را به خاک خود اضافه کنید تا توانایی آن در حفظ رطوبت بهبود یابد.

علف هرز: علف‌های هرز با گیاهان باغ برای آب و مواد مغذی رقابت می‌کنند و علف‌های هرز معمولاً در این نبرد پیروز می‌شوند. برای جلوگیری از نگه‌داشتن علف‌های هرز اقداماتی انجام دهید.

بشکه باران: اکنون زمان آن رسیده است که یک یا دو بشکه باران را به ناودان خود وصل کنید. شگفت‌آور است که پس از تنها یک باران چقدر می‌توان آب جمع کرد و خوشحال می‌شوید که آن را در دوره خشکی بعدی داشته باشید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga