کشاورزی

کاشت و پرورش هیدروپونیک شاهدانه

علف، حشیش، گلدان، کانابیس، ماری جوانا، شاه دانه و اسامی دیگر، نام های متدوال و مرسم شاهدانه در ایران و جهان می باشد. کشت هیدروپونیک (کشت بدون خاک) عملکرد محصول را بالا می برد و دوره رشد را کوتاه می کند. ما در این مقاله به کشت شاهدانه به صورت هیدروپونیک خواهیم پرداخت.

آماده سازی

۱- نترسید و جا نزنید

شاید اولین بار باشد که واژه هیدروپونیک را شنیده اید! هیدروپونیک یعنی کشت بدون خاک که در آن از محلول های غذایی و کود همراه آب آبیاری برای تغذیه گیاهان استفاده می کنند. کشت هیدروپونیک در بسیاری از محصولات از جمله گوجه، خیار، توت فرنگی و فلفل کاربرد دارد. اگر نترسید و به خود باور داشته باشید حتما در کشت هیدروپونیک موفق خواهید شد.

شروع کار
شروع کار

۲- تجهیزات لازم را تهیه کنید

قبل از شروع وسایل زیر را بخرید:

لامپ فلورسنت
محلول غذایی هیدروپونیک
pH متر
کوکوپیت و پرلیت
دماسنج
گلدان
رنگ سفید
بذر شاهدانه

تجهیزات لازم
تجهیزات لازم

۳- رنگ زدن دیوار

اتاقی که قصد پرورش شاهدانه را دارید کامل رنگ سفید بزنید. رنگ سفید نور را بین ۵۵ الی ۹۰% بازتاب می دهد و به رشد کمک بسیاری می کند.

نقاشی
نقاشی

روشنایی و تهویه

۱- استفاده از لامپ فلورسنت

از لامپ فلورسنت فشرده یا سی‌اف‌ال (CFL)استفاده کنید. فاصله لامپ از گلدان نزدیک باشد.

لامپ فلورسنت فشرده
لامپ فلورسنت فشرده

۲- اطمینان حاصل پیدا کنید نور برای رشد کافی باشد

واحد بهره نوری، لومن بر وات است. خورشید در روز ۵۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰ لومن بر متر مربع نور از خود ساطع می کند. حداقل بهره نوری اتاق شما باید ۳۰۰۰ لومن بر وات باشد و ایده آل آن رنجی بین ۷۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰ لومن بر وات می باشد.

نور لازم برای پرورش
نور لازم برای پرورش

۳- دما را کنترل کنید

استفاده از منبع نوری زیاد دمای محیط را بالای ۳۲ درجه سانتی گراد می برد که این برای گیاه کشنده است. دمای اپتیمم پرورش شاهدانه ۲۷ الی ۲۹ درجه سانتی گراد می باشد.

کنترل دما
کنترل دما

۴- تهویه هوا

با تهویه مناسب و ورود جریان هوای تازه دمای محیط را کنترل کنید. گردش هوا موجب رشد سریعتر و جوانه زنی بهتر بذرهای شاهدانه می شود.

تهویه هوا
تهویه هوا

کاشت و جوانه زنی

۱- خیساندن بذر

بذرها را درون دستمال کاغذی مرطوب داخل نایلون در محیطی کاملا تاریک به مدت ۲۴ ساعت قرار دهید.

خیساندن بذر
خیساندن بذر

۲- بعد از جوانه زنی، بذرها را در گلدان نشا راک وول بکارید

بهترین بستر برای شاهدانه ، راک وول می باشد. جیفی پات یا گلدان نشا راک وول بستر مناسبی برای کاشت بذرها می باشد. بعد از رشد و گسترش آنها را به بستر کوکوپیت و پرلیت منتقل کنید.

گلدان نشا راک وول
گلدان نشا راک وول

۳- تغذیه گیاهان با محلول غذایی

پ هاش آب برای آبیاری باید بین ۵٫۵ الی ۶ باشد. در هفته های اول و دوم کمی از عناصر کودی محلول در آب استفاده کنید. برنامه کودی خود را از کارشناسان فروش برندی که کود را خریده اید ، دریافت کنید.

کود آبیاری
کود آبیاری

مراقب و نگهداری های لازم

۱- آبیاری

همیشه بستر را مرطوب نگه دارید. آب تنها ندهید و سعی کنید از محلول غذایی برای آبیاری استفاده کنید. پ هاش آب همیشه اسیدی باشد.

آبیاری گیاه
آبیاری گیاه

۲- تامین نور کافی

شاهدانه دو مرحله فاز رویشی و فاز گلدهی دارد. تا زمانی که ارتفاع گیاه به ۴۵ سانتیمتر نرسیده ، شاهدانه را در فاز رویشی قرار دهید. برای اینکار ۱۸ الی ۲۴ ساعت گیاه را در معرض نور قرار دهید.

نور مناسب
نور مناسب

۳- شبیه سازی پاییز و زمستان

شاهدانه گیاهی روز کوتاه است. گیاهان روزکوتاه در طول روز کوتاه مثل پاییز و زمستان گل می دهند. در اتاق محل پرورش شاهدانه پاییز و زمستان را شبیه سازی کنید. برای اینکار گیاه را ۱۲ ساعت در روشنایی و ۱۲ ساعت در تاریکی قرار دهید. این امر موجب القا گلدهی شاهدانه می شود.

روز را کوتاه کنید
روز را کوتاه کنید

۴- اخته کردن پایه نر و گرده افشانی

بعد از حدود یک الی دو هفته بعد از گلدهی جنس نر و ماده مشخص می شود. تمامی پایه های نر را حذف کنید. پایه های نر صرفا برای گرده افشانی پایه های ماده کاربرد دارد. پایه های ماده کرک سفید دارد و پایه های نر دارای غده متورم (کیسه گرده) می باشند. برای اینکه پایه های ماده گل های بیشتری بدهند تمامی پایه های نر را اخته کنید تا از گرده افشانی جلوگیری شود. اگر اینکار را نکنید به جای جوانه و شکوفه، مقداری زیادی بذر خواهید داشت. همچنین جوانه های نر قابل استفاده نیستند و فقط برای گرده افشانی کاربرد دارد.

حذف پایه های نر
حذف پایه های نر

۵- صبر کنید تا گیاه شما بالغ شود

بین ۶ الی ۱۲ هفته طول می کشد تا گیاهان به سن بلوغ و رسیدگی جوانه های گل برسند.

بلوغ گیاهی
بلوغ گیاهی

۶- یک تا دو هفته قبل برداشت فقط آب خالی به گیاه دهید

قبل از برداشت جوانه ها ، تنها آب با پ هاش اسیدی دهید. زمان برداشت جوانه ها، برگ ها زرد و پژمرده می شوند که این کاملا طبیعی است. در این هنگام آب خالی دهید تا کیفیت جوانه های گل بهتر شود.

آبیاری قبل برداشت
آبیاری قبل برداشت

برداشت و عمل آوری

۱- برداشت خوشه ها یا همان جوانه

زمان برداشت نشانه های بسیاری دارد. یکی از نشانه ها زمانی ست که کرک ها یا همان موهای مادگی از سفید به رنگ قهوه ای در آمده اند (بالای ۵۰ درصد باید قهوه ای شده باشند). بعضی اوقات کرک ها به رنگ شیری در آمده اند که آن هم نشانه ای از وقت برداشت است.

برداشت جوانه
برداشت جوانه

۲- برگ را جدا کنید

برگ های چسبیده به جوانه را کاملا حذف کنید.

حذف برگ زائد
حذف برگ زائد

 

۳- جوانه ها را خشک کنید

در مکانی خنک و تاریک جوانه ها را برعکس روی بند آویزان کنید تا خشک شوند.

خشک کردن خوشه ها
خشک کردن خوشه ها

۴- مرحله عمل آوری

جوانه های خشک شده را درون ظرف نان دربسته به مدت دو هفته قرار دهید. ظرف را در مکانی خنک و تاریک قرار دهید و روزی یکبار در آن را به مدت ۵ دقیقه باز کنید تا رطوبت کاملا تخلیه شود و دوباره ببندید.

مرحله عمل آوری
مرحله عمل آوری
‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga