آفاتحشرات و آفات

مبارزه با آفات گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی تمام مدت در محیط داخل خانه قرار دارند و ممکن است دمای هوا، نور آفتاب و رطوبت برای آن‌ها مطلوب نباشد. این امر گیاهان آپارتمانی را به طعمه‌ی آسانی برای آفاتی که به داخل خانه راه پیدا می‌کنند، تبدیل می‌کند. ازآنجایی‌که هیچ شکارچی طبیعی‌ای در داخل خانه برای شکار آفات وجود ندارد جمعیت آن‌ها می‌تواند به‌سرعت رشد کند. بنابراین بهتر است گیاهان آپارتمانی خود را به‌طور مرتب بررسی کنید تا آلودگی‌های احتمالی آن‌ها را به‌سرعت کشف کنید. هرچه سریع‌تر آفات را پیدا کنید راحت‌تر می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید. در ادامه، به ۱۰ مورد از شایع‌ترین آفت‌های گیاهان خانگی و نحوه کنترل آن‌ها اشاره می‌کنیم.

شته (Aphid)

شته‌ها از لحاظ ظاهری شبیه لکه‌های کوچک سبز، سفید، زرد یا سیاهی هستند که می‌توانند روی تمام قسمت‌های گیاه ظاهر شوند. این حشرات با مکیدن ساقه‌ها و برگ‌های گیاهان آن‌ها را تضعیف می‌کنند. سرعت تولیدمثل آن‌ها بسیار بالاست به‌گونه‌ای که در طی چندین روز می‌توانند کل گیاه را آلوده کنند. شته‌ها بدن نرمی دارند و می‌توان آن‌ها را به‌راحتی با فشار آب قوی یا اسپری‌های مکرر صابون حشره‌کش از بین برد. اما این حشرات بسیار پایدار هستند و برای خلاص شدن از شر آن‌ها باید بسیار حوصله به خرج بدهید.

کنه پهن (Broad mite)

کنه‌های پهن و کنه‌های سیکلامین (cyclamen) شیوع کمتری دارند، اما می‌توانند به جوانه‌های در حال رشد گیاهان آسیب قابل‌توجهی وارد کنند. این حشرات بسیار ریز هستند و با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند اما اگر رشد جوانه‌های گیاهانتان متوقف شده، شکل ظاهری آن‌ها عوض شده یا برگ‌هایشان پیچش غیرطبیعی دارند، ممکن است نشان‌دهنده آلودگی با آفت کنه باشند. گیاهانی که بیشتر به کنه دچار می‌شوند شامل بنفشه آفریقایی، بگونیا، سیکلامن و چندین گیاه آپارتمانی گرمسیری هستند. اگر قادر باشید گیاه را به‌طور کامل اسپری کنید، می‌توانید از طریق میتی‌ساید، صابون حشره‌کش یا روغن باغبانی، کنه‌ها را از بین ببرید. با این حال معمولاً بهتر است گیاه آلوده را دور بیندازید تا آفت به بقیه گیاهانتان منتقل نشود.

پشه قارچی (Fungus gnats)

پشه‌های قارچی مگس‌های ریزی هستند که اطراف گیاهان آپارتمانی پرسه می‌زنند؛ این حشرات در هنگام آشفتگی همه با هم پرواز می‌کنند که به آن‌ها ظاهر ابر- مانندی می‌بخشد. حشرات بالغ آسیب زیادی به گیاه وارد نمی‌کنند اما لاروها از ریشه‌های تغذیه‌کننده، مواد آلی و قارچ‌های موجود در خاک گلدان تغذیه می‌کنند. آن‌ها خاک مرطوب را ترجیح می‌دهند و بیشتر برای نهال‌ها مشکل‌زا هستند تا گیاهان بالغ. شما می‌توانید حشرات بالغ را با تله‌های چسبناک زرد به دام بیندازید که باعث کاهش جمعیت این آفت‌ها خواهد شد. برای از بین بردن لاروها و تخم‌ها، چند روز به گیاه آب ندهید و بگذارید خاک آن کاملاً خشک شود. برای دور نگه داشتن این حشرات، از ورقه‌های خشک‌کن استفاده کنید.

مینوز برگ (Leafminer)

مشاهده خطوط کج‌ومعوج روی برگ گیاه، نشانه‌ای از آلودگی با مینوز برگ است. این حشرات عموماً گیاهان موجود در فضای باز را تحت تأثیر قرار می‌دهند، با این حال قادرند گیاهان آپارتمانی را نیز آلوده کنند. مینوز برگ در واقع لاروهای مگس‌های سیاه کوچکی هستند که روی برگ تخم می‌گذارند. سپس لاروهای حاصل از این تخم‌ها تا زمانی که بالغ شوند تا از برگ‌های گیاه تغذیه می‌کنند. آسیب حاصل از این آفت‌ها عموماً فقط ظاهری است. آن‌ها معمولاً بر سبزیجات خوراکی مانند خردل سوئیسی و اسفناج تأثیر می‌گذارند و می‌توانند محصولات را تخریب کنند اما تأثیرشان روی گیاهان خانگی فقط ظاهری است. برای کنترل آن‌ها می‌توانید حشرات بالغ را با نوار چسبنده آبی به دام بیندازید و برگ‌های آسیب‌دیده را از بین ببرید تا از ظهور مگس‌های جدید جلوگیری شود. چندین حشره‌کش از جمله Spinosad برای کنترل مینوز برگ وجود دارد اما معمولاً استفاده از آن‌ها در داخل خانه لزومی ندارد.

خستر آردپوش (Mealybugs)

خسترهای آردپوش شبیه حباب‌های سفید پنبه‌ای کوچکی هستند که معمولاً به مفاصل ساقه متصل می‌شوند اما ممکن است در امتداد ساقه نیز یافت شوند. آن‌ها به آهستگی شیره گیاهان را مکیده و از آن‌ها تغذیه می‌کنند. گیاهانی که به خسترهای آردپوش آلوده شده باشند حتی وقتی‌که به‌طور منظم به آن‌ها آب داده شود به نظر می‌رسد در حال خشک شدن هستند. از بین بردن خسترهای آردپوش بسیار سخت است. اگر زود متوجه آن‌ها شوید، می‌توانید شاخه‌های آلوده را برش دهید. همچنین می‌توانید این حشرات را با پنبه آغشته به الکل از سطح گیاه پاک کنید. اگر شدت آلودگی گیاهانتان بالا باشد، بهتر است آن‌ها را دور بیندازید. چون این آفت‌ها ممکن است به سایر گیاهان نیز منتقل شوند.

آفت پولک‌دار (Scale)

آفت‌های پولک‌دار حشرات کوچکی هستند که ابتدا به ساقه گیاه می‌چسبند سپس خود را با یک پوسته سخت و بیضی‌شکل می‌پوشانند. آن‌ها مانند خستر آردپوش، به‌آرامی شیره گیاهان را می‌مکند و آن‌ها را تضعیف می‌کنند. پوسته آفت‌های پولک‌دار بسیار سخت است و سموم دفع آفات اغلب به آن ‌نفوذ نمی‌کند. ممکن است بتوانید این آفت‌ها را با ناخن یا یک برس نرم جدا کنید. حشرات جوان‌تر مجبورند به سمت مکان‌های جدید بخزند و از آنجایی که در این مرحله فاقد پوسته محافظت کننده هستند می‌توان آن‌ها را با صابون حشره‌کش سم‌پاشی کرد. با این حال این صابون روی حشرات بالغ محافظت شده اثر چندانی ندارد.

کنه تار عنکبوتی (Spider mite)

کنه‌های تار عنکبوتی، بافت‌های توری خود را در مفاصل داخلی گیاهان و همچنین در گیاهانی که شاخ و برگ انبوه دارند بر جای می‌گذارند. این کنه‌ها تقریباً به بزرگی یک سر سوزن هستند و با مکیدن شیره گیاهان به آن‌ها آسیب می‌رسانند. برگ‌های آفت‌زده دارای نقاط زرد خواهند بود. با شدیدتر شدن آلودگی، برگ‌ها کاملاً زرد و شکننده می‌شوند و به‌سرعت خشک می‌شوند. برای خلاص شدن از کنه‌های تار عنکبوتی، گیاهان آسیب دیده را با صابون حشره‌کش کاملاً اسپری کنید. این عمل را به دفعاتی که در برچسب حشره‌کش توصیه شده است تکرار کنید.

دم فنری (Springtails)

دم فنری‌ها، موجودات ریز، حشره-مانند و بدون بالی هستند که اگر چیزی مزاحمشان شود می‌توانند چندین اینچ در هوا پرش کنند. شما احتمالاً متوجه این حشرات نخواهید شد مگر اینکه تعدادی بیشتری از آن‌ها وجود داشته باشد. آن‌ها به‌صورت خوشه‌ای زندگی می‌کنند و همه با هم به سمت بالا می‌پرند طوری که مانند یک ابر کوچک به نظر می‌رسند. دم فنری‌ها مناطق مرطوب مانند خاک مرطوب گلدان را ترجیح می‌دهند. اگرچه دم فنری‌ها قادرند از ریشه تغذیه کنند اما هنگامی‌که در خاک هستند به گیاهان آسیب زیادی نمی‌رسانند. با این حال اگر خاک خشک شود این آفت‌ها به دنبال رطوبت به جاهای دیگری مانند زیرزمین یا حمام نقل‌مکان می‌کنند و می‌توانند آزاردهنده باشند. شما می‌توانید برای از بین بردن این آفت‌ها، آن‌ها را وکیوم کنید یا از خاک دیاتومه استفاده کنید.

آفت تریپس (Thrips)

این حشرات جثه ریزی دارند (کوچک‌تر از ۱٫۲۵ اینچ) و می‌توانند آسیب زیادی به گیاه وارد کنند. آن‌ها به‌صورت گروهی تغذیه می‌کنند و می‌توانند برگ، گل و حتی میوه‌های گیاه را بمکند. این حشرات علاوه بر اینکه باعث تضعیف گیاهان و رشد غیرطبیعی آن‌ها می‌شوند، بیماری‌ها را نیز گسترش می‌دهند. از آنجایی که در داخل خانه هیچ شکارچی طبیعی‌ای برای آفات وجود ندارد، شما باید از حشره‌کش‌های تماسی مانند neem یا صابون حشره‌کش استفاده کنید. به یاد داشته باشید که حتماً دو طرف برگ‌ها را با حشره‌کش اسپری کنید.

مگس سفید (Whitefly)

مگس‌های سفید کوچک تمایل دارند که در قسمت زیرین برگ‌ها پنهان شوند و در هنگام آشفتگی می‌توانند پرواز کنند. آن‌ها برگ‌ها و ساقه‌های گیاهان را مکیده، آن‌ها را تضعیف می‌کنند و باعث تغییر شکل و تغییر رنگ گیاه می‌شوند. مگس‌های سفید خیلی سریع تولیدمثل می‌کنند، بنابراین هرچه سریع‌تر آن‌ها را شناسایی کنید راحت‌تر می‌توانید آن‌ها را ریشه‌کن کنید. شما می‌توانید آن‌ها را با تله‌های چسبنده زرد به دام بیندازید و سپس از طریق اسپری صابون حشره‌کش یا روغن باغبانی آن‌ها را از بین ببرید. توجه داشته باشید که اسپری برای اثرگذاری باید با حشره تماس داشته باشد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga