گیاهان

آشنایی با بهترین انواع چمن آکواریوم

برای ملاحظه و خرید انواع بذر چمن آکواریوم اینجا را کلیک نمایید.

 گیاهان زنده دارایی بزرگی برای هر مخزن ماهی شیرین هستند. گیاهان با استفاده از مواد شیمیایی مضر برای ماهیان به‌عنوان کود به تمیز کردن آب کمک می‌کنند و به‌عنوان بخشی از فرایند فتوسنتز، آب را به اکسیژن می‌رسانند. یک فرش سبز سرسبز از چمن زنده آکواریوم نه تنها زیبا به نظر می‌رسد، بلکه سرپناهی برای ماهیان آکواریومی است و زیستگاه فوق‌العاده‌ای برای گونه‌های ماهیان bottom-dwelling است. چمن آکواریوم نام متداولی است که برای گیاهان آبزی کم رشد که برگ‌های آن‌ها شبیه تیغه‌های چمن است استفاده می‌شود. شما می‌توانید از این گیاهان برای ایجاد چمن در کف آکواریوم خود استفاده کنید.

در این مقاله، ما ده مورد از محبوب‌ترین گونه‌های گیاهان فرش آبزی را که درمجموع به‌عنوان چمن آکواریوم شناخته می‌شوند، معرفی می‌کنیم.

۱ ـ گیاه ساجیتریا Sagittaria subulata (Sagwar Sag)

گیاه ساجیتریا (Sagwar Sag) گونه‌ای بسیار آسان برای پرورش علف آکواریوم است که برای مبتدیان ایده آل است. حداکثر ارتفاع گیاه به حدود ۱۲ اینچ می‌رسد و سریع رشد می‌کند و ریشه‌ها را از طریق بستر خارج می‌کند تا پخش شوند. شما می‌توانید با فراهم آوردن نور کافی از رشد بیش‌ازحد گیاه جلوگیری کنید. به‌طورکلی هرچه نور کمتر باشد، علف بلندتر می‌شود و سعی می‌کند به نور برسد. اگرچه Sagwar Sag نیازی به مکمل دی‌اکسید کربن ندارد، اگر کود مایع به آن بدهید و از یک بستر گیاهی غنی از مواد مغذی استفاده کنید، بیشترین کارآیی را خواهد داشت.

Sagwar Sag

۲ ـ گیاه شمشیر کوچک Lilaeopsis novae-zelandiae (Micro Sword)

گیاه شمشیر کوچک (Micro Sword ) شبیه چمن معمولی چمن است، اما از یک ریزوم رشد می‌کند. اگر هر ریزوم را تقسیم کنید، سه یا چهار تیغه چمن جداگانه روی آن پیدا می‌کنید که می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان گیاهان جداگانه بکارید. سپس ریزوم های بیشتری از هر گیاه رشد می‌کند و به‌تدریج به ایجاد اثر فرش در کف مخزن شما کمک می‌کند. ارتفاع این گیاه حدود ۷ اینچ است. با این حال شما باید دی‌اکسید کربن، کود فراوان و نور قوی برای رشد گیاه تهیه کنید. به‌طورکلی Micro Sword یک انتخاب عالی برای افرادی است که دارای تخصص و تجربه بیشتری در این زمینه هستند.

Micro Sword

۳ ـ گیاه شمشیر رشته ای کوتوله Echinodorus tenellus (Dwarf Chain Swords)

گیاه شمشیر رشته ای کوتوله (Dwarf Chain Swords ) ازجمله گیاهان چمنی هستند که سریع رشد می‌کنند و ارتفاع آن‌ها به ۴ اینچ می‌رسد. این گیاهان بدون نیاز به دی‌اکسید کربن به‌راحتی رشد می‌کنند، اگرچه برای رشد و نمو به سطوح بالای نور احتیاج دارند و بستر گیاهی را ترجیح می‌دهند. این گیاه با بیرون آوردن ریشه‌ها گسترش می‌یابد و به‌سرعت یک فرش متراکم در کف مخزن شما ایجاد می‌کند.

Dwarf Chain Swords

۴ ـ چمن آکواریومی مویی کوتوله Eleocharis arcicularis/Eleocharis parvula (Dwarf Hairgrass)

کاشت و پرورش چمن آکواریومی مویی کوتوله ( Dwarf Hairgrass ) نسبتاً آسان است و ارتفاع آن در صورت داشتن شرایط مناسب به حدود ۱۰ اینچ می‌رسد. این گیاه یک فرش خیره‌کننده و سبز روشن در سراسر سطح تولید می‌کند و این یکی از محبوب‌ترین گیاهان چمن آبزی در سرگرمی است. این گیاه از طریق ریشه پخش می‌شود و تکثیر آن بسیار آسان است. با این حال شما باید برای اصلاح و نازک کردن گیاهان وقت بگذارید تا از تسخیر مخزن جلوگیری شود.

Dwarf Hairgrass

۵ ـ گیاه شبدر آبی کوتوله Marsilea minuta (Dwarf Water Clover)

گیاه شبدر آبی کوچک یا کوتوله (Dwarf Water Clover ) گیاهی است با رشد آهسته که برای رسیدن به رشد ایده آل فرش ۴ اینچی به سطوح نوری بالا نیاز دارد. این گیاه به چمنی از شبدرهای چهار برگ شباهت دارد و ریشه‌ها را به سطح زیرین می‌فرستد تا یک چمن دوست داشتنی و سبز کم‌رنگ ایجاد کند. هر چند رشد این گیاه آسان نیست و برای رشد نیاز به مکمل دی‌اکسید کربن دارد. یکی دیگر از اشکالات Dwarf Water Clover این است که تمایل دارد به‌جای برگ‌های چهار برگ، برگ‌های تک یا دو لوب را تولید کند.

Dwarf Water Clover

۶ ـ گیاه مونت کارلو Micranthemum tweediei (Monte Carlo)

چمن مونت‌کارلو یک گیاه آبزی محبوب و کم‌رشد است که یک نمونه فرش عالی در آکواریوم با نور متوسط تا زیاد می‌سازد. این چمن تازه‌وارد تجارت شده و رشد آن نسبتاً آسان است. شما باید دی‌اکسید کربن لازم را برای این نوع چمن فراهم کنید.

Monte Carlo

۷ ـ گیاه مارسیلیا هیرسوتا (Marsilea hirsuta)

گیاه مارسیلیا هیرسوتا (Marsilea hirsuta) یا چمن مارش یک گیاه کم‌نور است که رشد آن بسیار راحت‌تر از گیاه دیگر هم خانواده‌اش یعنی dwarf water clover است. این گیاه ریشه‌هایی را برای تکثیر خود می‌فرستد و برگ‌های جذابی با یک تا چهار لوب تولید می‌کند. برخلاف سایر گونه‌های مشابه، Marsilea hirsuta بدون دی‌اکسید کربن و لقاح اضافی رشد می‌کند. اگرچه این گیاه در نور کم‌رشد می‌کند، ممکن است ساقه‌های آن با جستجوی نور به ارتفاعات مختلفی برسند.

Marsilea hirsuta

۸ ـ گیاه گلاسو Glossostigma elatinoides (Glosso)

گیاه گلاسو (Glosso) بسیار پرتوقع است و برای رشد خوب به سطوح دقیق نور، دی‌اکسید کربن و مواد مغذی نیاز دارد. اگر مراقبت‌های لازم به‌درستی انجام گیرد، ارتفاع گیاه به حدود ۲ اینچ می‌رسد. با این حال شما باید گیاه را در سایه گیاهان دیگر و تزئین آکواریوم ماهی قرار دهید. در غیر این صورت برای رسیدن به نور سعی در بلند شدن قد دارد. نتیجه آن رشد بیش از حد یک گیاه ساقه دار و سفت است که جذاب به نظر نمی‌رسد. وقتی Glosso به‌خوبی رشد می‌کند، نتیجه یک فرش زیبا و کوتاه از برگ‌های سبز رنگ و بی‌رنگ می‌شود که این گیاه را در بین علاقه‌مندان به آبزیان موردعلاقه قرار می‌دهد.

Glosso

۹ ـ گیاه استاروجین ربپنس (Staurogyne repens)

گیاه استاروجین ربپنس (Staurogyne repens) یک گیاه فرش زیبا است که ساقه‌های سفت را تا ارتفاع حدود ۴ اینچ قرار می‌دهد. نیازهای این گیاه نسبتاً کم و پرورش آن ساده است، بنابراین برای مبتدیان واقعاً انتخاب خوبی است. دی‌اکسید کربن برای این گیاه ضروری نیست، اگرچه به سطوح روشنایی خاصی نیاز دارد. اگرچه گیاه برای حفظ یکنواخت رشد به‌طور دوره‌ای نیاز به هرس دارد، اما می‌توانید از قلمه‌ها برای اهداف تکثیر استفاده کنید. این گیاه به‌سادگی در بستر آکواریوم کاشته شده و درنهایت به گیاهان جدید تبدیل می‌شوند. تنها نقطه ضعف Staurogyne repens این است که میزان رشد آن بسیار کند است.

Staurogyne repens

۱۰ ـ گیاه اشک بچه Hemianthus callitrichoides (Dwarf Baby Tears)

گیاه اشک بچه (Dwarf Baby Tears) یک گیاه دوست داشتنی است که دارای توده‌ای از برگ‌های کوچک و سبز روشن در بالای ساقه‌ها است که ارتفاع آن به حدود ۲ اینچ می‌رسد. متأسفانه پرورش این گیاه آسان نیست و برای رشد، نیاز به مقدار زیادی مکمل دی‌اکسید کربن و دمای ۷۵ درجه فارنهایت یا پایین‌تر دارد. اگر درجه حرارت بالاتر از آن باشد، گیاهان از بین می‌روند. در شرایط ایده آل، Dwarf Baby Tears کف مخزن را در برگرفته و گاهی اوقات بر روی چوب و سنگ‌ها ریشه می‌زند.

Dwarf Baby Tears

چگونه چمن آکواریوم در آکواریوم خود پرورش دهیم؟

اکنون که با انواع گیاهان و چمن‌های آکواریومی آشنا شدید، لازم است در مورد نحوه رشد و مراقبت از آن‌ها بیشتر بدانید.

چقدر طول می‌کشد تا چمن آکواریوم رشد کند؟

میزان رشد چمن آکواریوم تا حدی به گونه‌های گیاهی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. بیشتر گونه‌های چمن مویی حدود هفت تا هشت هفته طول می‌کشد تا سیستم ریشه اولیه خود را توسعه دهند. به محض این که این اتفاق افتاد، گیاهان شروع به ارسال ریشه‌هایی می‌کنند تا بستر را بپوشانند. با توجه به میزان مناسب نور، دی‌اکسید کربن، مواد مغذی و شرایط مناسب آب برای گونه‌های گیاهی، این فرایند می‌تواند چند هفته طول بکشد.

بستر

این یک تصور غلط رایج است که می‌توانید گیاهان خود را به‌سادگی در هر نوع بستری قرار دهید و رشد کنند. بستر مورداستفاده شما می‌تواند میزان موفقیت شما را در پرورش گیاهان موردنظرتان مشخص نماید. اکثر گونه‌های گیاهان فرش و چمن آکواریوم در بستر شن و ماسه رشد نمی‌کنند. در حالت ایده آل شما باید این گیاهان را در بستر خاک آکواریوم بکارید. اکثر گیاهان فرش دارای سیستم ریشه‌ای بزرگی هستند. شن و ماسه گسترش ریشه‌های گیاه را دشوار می‌کند، درحالی‌که خاک باعث می‌شود سیستم ریشه به‌راحتی در کف مخزن گسترش یابد. همچنین خاک آکواریوم مواد مغذی اضافی ارزشمندی را در اختیار گیاه قرار می‌دهد.

نور

حفظ سطح نور مناسب در آکواریوم کلید موفقیت‌آمیز چمن آکواریوم است. به یاد داشته باشید که گیاهان فرش دورترین واحد نورپردازی شما هستند. بسیاری از گیاهان کم‌رشد مجبور می‌شوند به سمت منبع نور به سمت بالا رشد کنند و در نتیجه باعث رشد ساقه دار و دوکی می‌شوند. اطمینان حاصل کنید که نور کافی را برای گیاهان خود فراهم می‌کنید تا یک چمن سرسبز و پرپشت داشته باشید.

چرا رنگ چمن آکواریوم قهوه‌ای می‌شود؟

رنگ گیاهان آکواریومی به دلیل کیفیت پایین آب یا کمبود نور و مواد مغذی قهوه‌ای شده و می‌میرند. این گیاهان می‌توانند مانند قناری در معدن زغال سنگ در آکواریوم عمل کرده و قبل از اینکه ماهی تحت تأثیر قرار گیرد، شما را از مشکلات آب مطلع کند.

اگر گیاهان شما رشد نمی‌کنند، آب را از نظر آمونیاک، نیتریت‌ها و نیترات‌ها آزمایش کنید و مطمئن شوید که سطح pH و دمای آب برای گیاهانی که در حال رشد هستید مناسب است. اگر مشکل از آب نبود، ممکن است لازم باشد که میزان نور آکواریوم را افزایش داده یا دی‌اکسید کربن یا کود مایع به گیاهان داده شده و نیازهای آن‌ها در این زمینه تأمین شود.

هرس چمن آکواریوم

درست مانند چمنزار، چمن آکواریوم نیز به‌صورت دوره‌ای نیاز به هرس دارد تا فرم خود را حفظ کرده و مرتب به نظر برسد. برای این کار از قیچی مناسب آبگیری استفاده کنید تا ساقه گیاه پاره نشده و آسیب نبیند.

همچنین باید گیاهان فرش جارو شده تا ضایعات ماهی و غذاهای نخورده‌ای که به ته آکواریوم فرو می‌روند جمع‌آوری شود. اگرچه گیاهان از این زباله‌ها به‌عنوان منبع غذایی استفاده می‌کنند، اما جلبک‌ها نیز این کار را می‌کنند، درصورتی‌که رشد جلبک‌ها از کنترل خارج شود می‌تواند گیاهان را خفه کند.

سخن پایانی

یک چمن ضخیم و پرپشت از علف‌های سبزرنگ سبز آکواریوم نمای خیره‌کننده‌ای در هر آکواریومی ایجاد می‌کند. گیاهان آکواریومی محیطی ایده آلی برای انواع آبزیان آکواریومی ایجاد می‌کنند و همچنین سطحی را فراهم می‌کنند که روی آن زیست لایه (biofilm) و باکتری‌های مفید رشد می‌کنند. اگر از تکنولوژی‌هایی که پیشرفته نیستند استفاده می‌کنید، از گیاهان آبی مناسب آن استفاده کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga