کود

کود ان پی کا (NPK)

اگر در عرصه کشاورزی فعال باشید مطمئناً با این کلمه‌ی NPK (ان پ کا) روبرو شده‌اید. اگر بخواهیم به‌صورت دقیق و علمی این کلمه را تعریف کنیم به تعریف زیر خواهیم رسید. به ابتدای حروف کودهای ماکروی مورداستفاده در انواع کشت‌ها در کوددهی گیاهان NPK (ان پ کا) گفته می‌شود. (حرف N: مخفف ازت، حرف P: مخفف فسفات و حرف K: مخفف پتاس).

تعریف کودهای ماکرو و میکرو در کشاورزی

این تعاریف بر مبنای میزان نیاز گیاه به‌صورت عام در کل دوره رشد و نمو به عناصر مختلف، تعریف شده است. به بیان ساده‌تر به عناصری که گیاهان به‌صورت عمومی در کل دوره رشد و نمو خود بیشترین نیاز را به این عناصر کودی دارند یعنی همان NPK (ان پ کا) و به مواد کودی که از لحاظ مقادیر نیاز کمتری به آن‌ها دارند مثل بور، مولیبدن، منگنز و … میکرو گفته می‌شوند.

یک نکته بسیار جالب و مفید این که چرا به کودهای ماکرو، NPK (ان پ کا) گفته می‌شود و مثلاً P.K.N (پ کا ان) گفته نمی‌شود؟ علت این نام‌گذاری به دلیل اولویت احتیاجات گیاهان بر مبنای زمان رشد و نمو به این نوع کودهاست. به زبان ساده‌تر گیاهان در کل دوره زندگی خود سه مرحله‌ای: کاشت، داشت و برداشت دارند که به ترتیب در این مراحل به کودهای ماکروی زیر احتیاج خواهند داشت: کاشت N، داشت P و برداشت K. البته استفاده از این عناصر در مراحل سه‌گانه رشد و نمو استثناهایی هم دارد، مثلاً در ابتدای دوره کاشت برای افزایش میزان ریشه‌زایی از کودهای حاوی فسفات (P) هم استفاده می‌شود.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga